Index
Panorama
ConsiliulProgrameExecutivJudetul ClujTurismReprezentanta Bruxelles Luni, 26 Iunie 2017
Sediul Consiliului judetean Cluj
ConsiliulProgrameExecutivJudetul ClujTurismJurnalul Judetului ClujFormulareContact
Opera

Prima pagina > Comunicate > Ziua Mondiala a Somnului

Ziua Mondiala a Somnului


                                                                                       
CONSILIUL JUDEŢEAN CLUJ

Informare de presă
Ref. Campanie de informare cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului


     În calitate de partener în organizarea evenimentului, Consiliul Judeţean Cluj invită locuitorii Clujului, şi nu numai, să ia parte în zilele de vineri, 17 martie 2017, respectiv sâmbătă, 18 martie 2017, la campania de informare şi conştientizare a importanţei diagnosticului şi tratamentului tulburărilor de somn. Evenimentul este organizat de Societatea Română de Pneumologie, Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Ïuliu Haţieganu” Cluj-Napoca şi Linde Home Care Romania, în parteneriat cu  forul administrativ judeţean, sub sloganul ,,Sleep Soundly, Nurture Life”/ ,,Dormind bine, Preţuieşti viaţa”, cu ocazia ,,Zilei Mondiale a Somnului”.
     În acest context, vineri, 17 martie 2017, între orele 8.30 şi 10.30, în incinta Spitalului de Pneumoftiziologie ,,Leon-Daniello”, de pe strada B.P.Haşdeu, nr. 6, Secţia Pneumoftiziologie III, va avea loc Ziua porţilor deschise ale Laboratorului de Somn, coordonat de către dna. prof. univ. dr. Doina Todea.
     De asemenea, în zilele de vineri şi sâmbătă, 17 şi 18 martie 2017, începând cu ora 12.00, şi până la 18.00, vor rula proiecţii informative şi educative pe această temă, în cadrul Centrului Comercial ,,Iulius Mall” Cluj-Napoca, cei prezenţi beneficiind de oportunitatea de a câştiga, prin tragere la sorţi, una din cele cinci diagnosticări poligrafice gratuite la Laboratorul de Somn din incinta Spitalului de Pneumoftiziologie ,,Leon-Daniello” Cluj-Napoca.
     Ziua Mondială a Somnului organizată la Cluj-Napoca reprezintă continuarea campaniei de comunicare la nivel naţional al cărei obiectiv este de a creşte gradul de cunoaştere a populaţiei în privinţa somnului şi a patologiilor somnului care le pot afecta viaţa, cum ar fi sindromul de apnee în somn, precum şi de informare cu privire la posibilităţile de tratament existente.
     Mai multe informaţii privind acest eveniment, precum şi probleme şi recomandări legate de somn puteţi găsi în documentul ataşat.

Biroul de presă
16 martie 2017

   




ZIUA MONDIALĂ A SOMNULUI 2017
,,Sleep Soundly, Nurture Life”


     Cu ocazia Zilei Mondiale a Somnului, Societatea Română de Pneumologie, Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Ïuliu Haţieganu” Cluj-Napoca şi Linde Home Care Romania, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Cluj, organizează în perioada 17-18 martie 2017, în Cluj-Napoca, campania de informare şi conştientizare a importanţei diagnosticului şi tratamentul tulburărilor de somn,  sub sloganul ,,Sleep Soundly, Nurture Life”/ ,,Dormind bine. Preţuieşti viaţa”. Somnul profund este unul din cei trei piloni ai sănătăţii, împreună cu o dietă echilibrată şi exerciţiu fizic regulat.
     Vineri, 17 martie 2017, este celebrată la nivel global ,,Ziua Mondială a Somnului”, eveniment ce are ca scop aducerea în atenţia publicului larg a problemelor legate de somn, în condiţiile în care o treime din viaţa noastră o petrecem dormind. Este importantă calitatea somnului,  sau mai exact: cum dormim noaptea, dacă ne odihnim bine în cursul nopţii? de aceea, reducerea duratei de somn, un program de somn variabil şi o calitate modestă a somnului, pot determina afectarea performanţelor cognitive/ lipsa vigilenţei, lipsa de putere de concentrare, probleme de memorie sau de reţinere a informaţiilor, probleme serioase de sănătate; obezitate, sistem imunitar scăzut, diabet, hipertensiune arterială, anumite forme de cancer.
     Persoanele care reuşesc să doarmă fără întrerupere au şanse scăzute de HTA, diabet, obezitate sau alte boli cronice.
     35% din populaţie nu simt că nu au un somn suficient, având un impact asupra sănătăţii fizice şi mentale a acestora. Lipsa somnului se asociază cu numeroase probleme psihologice ca şi depresia, anxietate sau psihoză.
     O mai bună înţelegere a condiţiilor de somn, vă ajută la reducerea tulburărilor de somn la nivel de societate, cunoscute fiind trei elemente importante ale unui somn de calitate:
Durata somnului - să fie suficientă aşa încât persoana să fie odihnită şi aptă în următoarea zi;      Continuitatea - perioadele de somn ar trebui să fie netulburate şi fără fragmentare;
Profunzimea - somnul ar trebui să fie destul de adânc încât să fie reconfortant.
     Se ştie că peste 1 milion de români suferă de tulburări ale somnului, dintre care doar aproximativ jumătate sunt diagnosticaţi. Campania îşi propune să atragă atenţia asupra tulburărilor de somn, cu mesajul că acestea pot fi ameliorate, identificarea lor fiind vitală. Tulburările somnului reprezintă un factor de risc major privind accidentele rutiere şi la locul de muncă, hipertensiunea arterială, accidente vasculare cerebrale, diabetul zaharat, sindromul metabolic, scăderea libidoului etc. Dintre cele peste 80 de boli ale somnului, sindromul de apnee în somn este cel mai frecvent întâlnit. Apneea reprezintă întreruperea respiraţiei în timpul somnului pentru cel puţin 10 secunde. În România se estimează că sunt 550 000 adulţi cu apnee în somn.
     ,,Apneea, o problemă majoră de sănătate la nivel mondial, frecvent întâlnită în populaţie, este însă sub-diagnosticată, iar efectele lipsei tratamentului pot fi foarte serioase, determinând uneori moarte subită în timpul somnului. Frecvent se întâmplă ca persoanele să prezinte hipertensiune nocturnă, care ulterior devine diurnă şi rezistentă la medicaţie, iar din această cauză, inima începe să sufere. Cei care au apnee, asociază mai frecvent diabetul zaharat, tulburarile metabolice sau patologia neurologică. Din cauza lipsei cronice de somn poţi să devii depresiv sau să ai insomnie. Somnul insuficient şi problemele de somn reprezintă o problemă serioasă de sănătate publică şi de ordin social”, Prof. Dr. Doina Todea, coordonator Laborator de Somnologie din incinta Spitalului de Pneumoftiziologie ,,Leon-Daniello” Cluj-Napoca.
     ,,Ca deschizător de drumuri în sfera somnologiei din România, în ceea ce priveşte soluţiile de diagnostic şi terapie la domiciliu ale apneei de somn, Linde Home Care pune la dispoziţia clinicilor, spitalelor şi pacienţilor, echipamente din gama premium, împărtăşind cu colaboratorii o experienţă de peste 10 ani pe piaţă.” - Gabi Popescu, Home Care Sales Manager Linde Gaz România.


       Informaţii şi curiozităţi despre somn
1.    Somnul este un process ciclic cu durata de 90 minute, care se repetă de 4-5 ori în 8 ore.
2.    În funcţie de activitatea cerebral înregistrată pe EEG, somnul a fost împărţit în patru stadii. Stadiile 1, 2 şi 3 – fără mişcări ocular rapide (NREM), dintre care stadiul 3 este somnul profund. Stadiul 4 - somnul cu mişcări oculare rapide (REM). Creierul devine foarte activ în acest stadiu, chiar mai mult decât atunci când suntem treji. Visele apar în timpul acestei perioade. Durata sa creşte în ultima parte a nopţii.
3.    70% dintre pacienţii cu Sindrom de Apnee în Somn (întreruperi repetate ale respiraţiei în timpul somnului, cu durata de minim 10 secunde) sunt obezi.
4.   4% dintre bărbaţi şi 2% dintre femei suferă de Sindrom de Apnee în Somn. În România se estimează că sunt 550 000 de adulţi apneici.
5.    Somnul este la fel de important ca dieta şi exerciţiile fizice.
6.    Somnolenţa a fost asociată în 31-41% din accidentele majore ale vehiculelor comerciale.

     10 recomandari privind igiena somnului la adulţi
-    Fixarea orei de somn şi cea de trezire
-    Somnul de după-masă să nu dureze mai mult de 45 minute
-    Evitarea alcolului cu patru ore înainte de somn şi evitarea fumatului
-    Evitarea cafeinei cu şase ore înaintea somnului, incluzând cafea, ceai, sucuri sau ciocolată
-    Evitarea mâncărurilor grele, picante sau a dulciurilor cu 4 ore înainte de somn. O gustare uşoară este acceptată
-    Exerciţiu fizic regulat, dar nu înainte de somn
-    Utilizarea unui pat confortabil, saltea confortabilă
-    O temperatură confortabilă în cameră şi asigurarea unei bunei ventilaţii a acesteia
-    Blocarea sunetelor şi eliminarea a cât mai multă lumină posibilă
-    Patul trebuie folosit pentru somn, nu ca şi birou, camera de muncă sau spaţiu de recreere