Sinteza conferinta de presa Aeroport

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, d-nul Alin Tişe, împreună cu domnul vicepreşedinte Radu Bica şi directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, David Ciceo, au inaugurat astăzi, 12 noiembrie 2009, Corpul de Legătură între Terminalul Sosiri şi Terminalul Plecări. 
         Valoarea investiţiei se ridică la 20 milioane de lei, fondurile fiind asigurate din alocaţii bugetare de la Consiliul Judeţean Cluj şi venituri proprii ale Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, regie aflată în subordinea Consiliului Judeţean Cluj. 
         Prin arhitectura şi caracteristicile funcţionale, Corpul de clădire se integrează în conceptul noilor terminale de pasageri, ansamblul construcţiilor satisfăcând atât cele mai înalte criterii privind dotările tehnologice, ergonomia spaţiilor, designului, circulaţiei facile a pasagerilor deserviţi spre porţile de îmbarcare.
        Construcţia demarată în primăvara anului 2009 face parte din programul de dezvoltare si modernizare a infastructurii aeroportului clujean şi are rolul de a asigura separarea fluxului de transfer al publicului şi al pasagerilor din zona nerestricţionată de zona aflată sub control.
          De asemenea, Corpul de Legătură între Terminalul Sosiri şi Terminalul Plecări va asigura condiţiile optime pentru desfăşurarea activităţilor proprii ale operatorilor aerieni, precum şi ale altor agenţi economici. Una dintre raţiunile construcţiei Corpului de Legătură a reprezentat-o intenţia de utilizare comercială a acestuia, urmând a rezulta astfel resurse financiare suplimentare pentru Aeroportul clujean.
         Suprafaţa totală desfăşurată a Corpului de Legătură este 2.310 mp, iar cea construită de 775 mp. Corpul este compus din subsol (760 mp), parter (775 mp) şi etaj (775 mp) şi dispune de o rampă de acces care asigură pasagerilor un tranzit rapid între fluxul de sosiri interne/internaţionale şi cel de plecări interne/internaţionale. Astfel, în subsolul Corpului de Legătură sunt prevăzute spaţii de manevrare a bagajelor şi spaţii tehnice. La parterul acestuia există o galerie comercială cu suprafaţa de 710 mp, care va lega zonele publice ale terminalelor, în această galerie urmând a fi amplasate spaţii comerciale şi de servicii cu acces direct. Etajul Corpului de Legătură va găzdui tot o galerie comercială cu suprafaţa de 715 mp, care va avea aceleaşi funcţii ca şi galeria de la parter. Rampa de acces va asigura accesul fluxului de bagaje în subsolul celor două terminale, precum şi transferul bagajelor aparţinând pasagerilor aflaţi în tranzit pe aeroport.
           În cadrul conferinţei de presă, preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, domnul Alin Tişe, a realizat o trecere în revistă a principalelor investiţii preconizate a se desfăşura în perioada 2010-2012 la Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, dintre care putem aminti:
Pista de decolare-aterizare de 3500 m este considerată de Preşedintele Consiliului Judeţean drept  “prioritatea 0”. Valoarea totală a investiţiei, care urmează a se derula în trei etape (2200 de metri, 2800 de metri, 3500 de metri), este de aproximativ 88 de milioane de euro, la care se adaugă costurile de expropriere şi cele legate de devierea cursului râului Someş. Directorul Aeroprtului, domnul David Ciceo a precizat în acest context faptul că se va încerca, în vederea realizării acestui obiectiv de investiţii, şi obţinerea unei finanţări prin intermediul Programului Operaţional Sectorial Transporturi. În acest sens, a fost realizat deja studiul de fezabilitate şi a fost depusă cererea de finanţare, aşteptându-se însă lansarea proiectului. Se speră ca prin intermediul acestuia să se obţină aproximativ 45 de milioane de Euro din totalul de 75 disponibili, în condiţiile în care aeroprturile cu un trafic anual de peste 1.000.000 de pasageri (Otopeni şi Băneasa) precum şi proiectele referitoare la construcţia de terminale nu sunt eligibile.
          De asemenea, se intenţionează suportarea costurilor legate de devierea cursului râului Someş de către Direcţia Apelor Someş Tisa, eventual prin accesarea de fonduri europene. În momentul de faţă se derulează etapa de adjudecare de către Consiliul Judeţean Cluj a serviciilor de expertiză cadastrală necesare în vederea identificării proprietarilor şi exproprierii celor aproximativ 500 de parcele necesare în vederea derulării proiectului. În perioada noiembrie-decembrie urmează a fi desemnată firma câştigătoare, identificarea proprietarilor urmând să dureze aproximativ 6 luni.
         Totodată, potrivit estimărilor specialiştilor din cadrul Consiliului Judeţean Cluj, procedura de expropriere ar putea dura aproximativ şase luni, urmând ca toate costurile prilejuite de acest proces să fie suportate din bugetul propriu pentru anul 2010 al Consilului Judeţean Cluj. Se apreciază faptul că pista urmează a fi finalizată în 18 luni de la începerea lucrărilor.
           Necesitatea construcţiei noii piste de aterizare-decolare cu o lungime de 3500 metri a fost subliniată şi de către vicepreşedintele Consiliului Judeţean, domnul Radu Bica, potrivit căruia “costurile totale ale reparaţiilor curente şi ale celor capitale efectuate la actuala pistă sunt egale cu cele pe care le implică realizarea noii piste, fapt ce vine să demonstreze, odată în plus, importanţa realizării acesteia din urmă”
           S-a subliniat, de asemenea, faptul că unul dintre beneficile majore ale construcţiei noii piste îl va constitui şi reducerea poluării fonice atât datorită faptului că urmează să opereze noi aeronave, mult mai silenţioase, cât şi datorită faptului că pista urmează a fi prelungită cu aproximativ 1 km, înspre Apahida. 

          Parking auto suprateran şi extindere parcare până la terminalul de plecări. Parcarea care va asigura la final cca 2000 de locuri urmează a fi realizată în urma unei licitaţii publice internaţionale în urma căreia să fie selectat investitorul cel mai potrivit. În momentul de faţă există studiul de fezabilitate 

         Extinderea platformei de îmbarcare  debarcare – valoarea investiţiei va fi de aproximativ 2,5 milioane de euro, fonduri care vor fi asigurate din resurse proprii sau de către investitori privaţi. 
         Cale de rulare suplimentară – valoarea investiţiei va fi de aproximativ 2,5 milioane de euro din resurse proprii sau provenite de la investitori.  

          Sistematizarea accesului din drumul european E576 – prin atragerea unui investitor interesat care să preia eventual, la pachet şi realizarea lucrărilor la parking şi la parcare.   

          Construirea unui hotel prin atragerea unor investitori  – nu este neapărat o prioritate imediată, neexistând încă un studiu de fezabilitate. 

          Racord alimentare energie electrică medie tensiune 20 KW 

         Domnul David Ciceo, directorul Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca a reamintit faptul că aeroportul a înregistrat în primele zece luni ale anului 2009 o creştere cu 6,30% a numărului de pasageri, comparativ cu perioada similară a anului 2008 iar estimările arată că până la finele acestui an trendul crescător se va menţine, în pofida tendinţei de scădere cu aproximativ 5-10% a traficului aerian la nivel naţional şi european. Pentru anul 2010 se preconizează creşterea numărului de pasageri cu aproximativ 10%. 
          De asemenea, s-a menţionat faptul că în decursul anului 2009 Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca a continuat negocierile pentru atragerea unor noi companii aeriene, dar şi pentru deschiderea de noi rute aeriene şi creşterea numărului de frecvenţe de operare. Astfel, pe aeroportul clujean au început să opereze zboruri regulate compania Blue Air, cu destinaţiile: Băneasa (11 frecvenţe săptămânale) Roma (3 frecvenţe), Paris (3 frecvenţe) şi începând cu luna decembrie vor fi introduse noi rute, către, Grenoble (1 frecvenţă). În momentul de faţă se poartă negocieri cu alte mari companii aviatice dintre care menţionăm British Airways şi Air France. Simplul fapt că Aeroprtul Cluj-Napoca a ajuns pe lista scurtă de 3-4 posibile destinaţii ale acestor mari companii constituie o performanţă în condiţiile în care acesta concurează atât cu aeroporturi din ţară precum Oradea, Sibiu, Satu-Mare sau Târgu-Mureş cât şi cu aeroporturi străine dintre care amintim doar Burgas, Istambul, Vrana etc. S-a subliniat în acest context faptul că alegerea Aeroportului clujean are la bază în principal investiţiile derulate aici în ultima perioadă de timp .
         Astfel, Corpul de legătură, cît şi cele două noi terminale ale Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca au fost construite pentru a satisface cerinţele actuale ale aviaţiei civile, dar şi pentru a răspunde provocărilor viitoare, Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca fiind în momentul de faţă singurul aeroport care corespunde condiţiilor Schengen din România.
          „Trebuie menţionat în acest context faptul că realizarea tuturor acestor investiţii va avea un impact semnificativ pentru următorii 20-30 de ani, urmând să asigure conformarea Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca la cele mai riguroase standarde europene şi consacrarea lui drept cel mai important nod de comunicaţii aeriene din regiune” a precizat preşedintele Consiliului Judeţean, domnul Alin Tişe.       

Biroul de Presă
12.11.2009

Urmărește-ne

Consiliul Județean Cluj

FREE
VIEW