Index
Panorama
ConsiliulProgrameExecutivJudetul ClujTurismReprezentanta Bruxelles Vineri, 24 Noiembrie 2017
Sediul Consiliului judetean Cluj
ConsiliulProgrameExecutivJudetul ClujTurismJurnalul Judetului ClujFormulareContact
Opera

Prima pagina > Comunicate > Proiect - Orientare tineri institutionalizati

Proiect - Orientare tineri institutionalizati

                                    

                         CONSILILIUL JUDEŢEAN CLUJ

Informare de presă
Ref: Proiect inovativ de orientare vocaţională a tinerilor instituţionalizaţi

    Consiliul Judeţean Cluj, în parteneriat cu Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Cluj (DGASPC) şi SC PROFILES INTERNATIONALES S.R.L., derulează în această perioadă un amplu şi extrem de inovativ proces de evaluare, consiliere şi orientare educaţională şi profesională a tinerilor instituţionalizaţi aflaţi în grija DGASPC Cluj.
     Scopul principal al proiectului este acela de a oferi gratuit tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 18 ani găzduiţi în centrele rezidenţiale ale DGASPC Cluj şansa de a opta, în cunoştinţă de cauză şi în deplină concordanţă cu profilul personal, pentru un parcurs şcolar şi pentru o carieră profesională care să îi atragă şi care să se suprapună într-o cât mai mare măsură peste aşteptările şi calităţile personale ale fiecăruia. În concret, acest serviciu de orientare vocaţională denumit VIA - Vocaţie, Interese, AutocunoaČ™tere - constă în realizarea unei evaluări psihoaptitudinale a tinerilor prin aplicarea unui chestionar care conţine nu mai puţin de 320 de întrebări ce vizează determinarea trăsăturilor comportamentale stabile ale celor evaluaţi. În contextul în care marea majoritate a adolescenţilor nu ştiu cu adevărat ce şcoală, respectiv, carieră profesională să urmeze, testul le evaluează personalitatea şi dorinţele şi îi ajută să se decidă asupra parcursului educaţional şi profesional pe care e cel mai indicat să îl urmeze. Pentru ca respondenţii să înţeleagă cât mai bine ce se aşteaptă de la ei şi pentru a conştientiza avantajele pe care acest proces le presupune, evaluarea propriu-zisă este precedată de sesiuni de informare-prezentare. În cadrul sesiunii, adolescenţilor le sunt prezentate modele de succes, persoane care, la fel ca şi ei, provin din centre de plasament şi care, în ciuda tuturor dificultăţilor, s-au realizat în viaţă, din punct de vedere profesional şi material. Totodată, le sunt prezentate filmuleţe motivaţionale şi de dezvoltare personală.
    Ulterior, la finalul completării chestionarului şi interpretării lui, sistemul informatic de evaluare generează rapoartele de orientare vocaţională care sunt analizate de consilierii de orientare şi sunt discutate cu fiecare copil. Practic, respondenţilor li se realizează o descriere cât mai fidelă, un profil pornind de la care au loc sesiuni de orientare în carieră în cadrul cărora consilierii îi îndrumă pe copii în legătură cu ce anume li se potriveşte în plan educaţional şi ca profesie. Pentru a fi capabili să furnizeze acest serviciu de orientare şi consiliere, în cursul lunii mai a acestui an, 14 consilieri din cadrul centrelor de plasament şi din serviciul de asistenţă maternală al DGASPC Cluj au luat parte la un amplu proces de formare teoretică şi practică oferit de S.C. Profiles Internaţional. De altfel, întregul proces este conceput a se derula în mod continuu, tinerii instituţionalizaţi urmând să fie evaluaţi şi consiliaţi în momentul împlinirii vârstei de 16 ani. În paralel cu acest proces de evaluare care facilitează cunoaşterea şi, respectiv, autocunoaşterea copiilor, în vederea unei corecte orientări şcolare şi profesionale, acestora le sunt oferite informaţii cât mai corecte şi cuprinzătoare în legătură cu profesiile pentru care pot opta, facilitându-li-se, totodată, cunoaşterea realităţilor economice, a riscurilor şi avantajelor pe care fiecare profesie le presupune. În acelaşi timp, elevii sunt familiarizaţi cu diversele metode şi tehnici menite să le permită căutarea şi obţinerea unui loc de muncă: elaborarea scrisorilor de intenţie sau a CV-ului, modalitatea optimă de prezentare la interviu, sfaturi privind cariera etc.
     „Am considerat ideea unui asemenea proiect mai mult decât necesară şi oportună întrucât acesta oferă copiilor instituţionalizaţi aflaţi în grija noastră o şansă în plus în ceea ce priveşte reuşita în viaţă, prin alegerea în cunoştinţă de cauză a unei şcoli, respectiv facultăţi care să li se potrivească şi pe care au posibilităţi reale de a o absolvi şi, respectiv, a unei profesii pe care să o practice cu plăcere şi pentru care au calităţile necesare. În acest fel, le oferim acestor copii cu care soarta nu a fost prea generoasă, un avantaj în această grea competiţie care este viaţa. Afirm acest lucru întrucât, chiar dacă această problemă a unor opţiuni educaţionale sau profesionale greşite afectează un număr extrem de mare de tineri şi generează numeroase renunţări şi eşecuri, în cazul copiilor instituţionalizaţi riscul este cu atât mai mare cu cât ei nu au alături o familie care să îi consilieze şi să îi susţină. Pentru acest motiv am decis să eliminăm în totalitate acest risc, oferindu-le copiilor posibilitatea de a pleca în viaţă cu un avantaj, acela de a fi siguri că fac alegerea cea mai potrivită raportat la profilul şi dorinţele lor şi de a nu mai ezita în legătură cu şcoala şi meseria pe care să o urmeze” a declarat Vakar Istvan, vicepreşedintele cu atribuţii de preşedinte al Consiliului Judeţean Cluj.

Biroul de presă
15 iulie 2014